Puma

Už je to nějakých pár let co byla představena Ford Puma jako horká novinka, která měla konkurovat v té době velmi úspěšnému Opelu Tigra. Tenkrát byla nazvaná “divokým zvířetem”

Když byl u Fordu schválen projekt malého sportovního vozu, byli designéři unavení navrhováním “obyčejných” osobních vozů tak nadšeni, že během jediného víkendu vzniklo v designovém studiu Fordu několik desítek návrhů a skic. O pouhých 135 dní později již byl vedení představen 3D model Pumy na obrazovce počítače.

Podvozek je použit s Fiesty, ale pochopitelně je náležitě upraven. Jízdní vlastnosti jsou výborné, chování vozu v extrémních situacích je poměrně dlouho neutrální a poté mírně nedotáčivé. Celková velmi dobrá ovladatelnost a “mrštnost” Pumy, odpovídá jejímu názvu… Překvapením je u Pumy absence zadních kotoučových brzd (byť je hmotnost vozu jen 1110 kg), což kazí dojem ze sportovně laděného automobilu. Kotoučové brzdy by cenu vozu asi moc nezvedly.

Do boje s konkurencí vstupuje Puma vybavena novým a zároveň špičkovým čtyřválcem 1,7 s šestnáctiventilovou technikou a proměnným časováním ventilů. Proměnné časování ventilů VTC (Variable Cam Timing) je u Fordu použito vůbec poprvé. Díky tomu neklesá hodnota točivého momentu (157 Nm/4500 ot/min) pod 85% maxima v prakticky celém rozmezí otáček (1500-6750 ot/min). Objem motoru je 1679 cm3 a výkon při 6300 ot/min je 92 kW. Blok motoru je použit z verze 1,4, ale samozřejmě byl změněn zdvih i vrtání. Vložky válců jsou u tohoto motoru s povrchem Ni/Si se sníženým třením. U verzí 1,25 a 1,4, ze kterých tento motor vychází, jsou vložky válců běžné – litinové. Motor se v běžném provozu chová poměrně kultivovaně a opravdu sportovní svezení poskytuje až ve vyšších otáčkách. První převodový stupeň je těžší, což sice mírně snižuje dynamiku rozjezdu, ale není nutno po pár metrech řadit dvojku. Ostatní rychlosti jsou již zpřevodovány obvyklým způsobem. Pětka točí při 130 km/h cca 4000 ot/min.

Spotřeba je u Pumy ošidná věc, protože se sportovně laděným automobilem se přeci jen jezdí dravěji. Proto je výsledná hodnota 10,2 l/100 km, spíše výrazem většího namáhání motoru, než jeho žíznivosti.

Odhlučnění zvuku motoru v interiéru je “tak akorát”, aby bylo možné si vychutnat jeho dravý zvuk.

Řazení pětistupňové převodovky je krátké a přesné, což zvyšuje sportovní dojem. Ten je ještě umocněn díky tomu, že řadicí páka je hliníková, zakončená kuličkou á-la Ferrari. Problémem v zimním období však je, že hliníková řadící páka je velmi studená.

Interiér Pumy je poměrně zdařilý, až na použití zcela identické přístrojové desky jako ve Fiestě. Popravdě řečeno jde však jen o první dojem, protože přístrojová deska Fiesty je kvalitně zpracovaná a do Pumy se dobře hodí. Mínusem je nestavitelný volant, což je v cenové kategorii přesahující 600 tisíc korun poměrně velký nedostatek. Naopak plusové body získává volant za svůj silný věnec a dobrý design.

Horší je to i s místem vzadu, které je opravdu minimální a hodí se spíše pro děti do 10 let. Zavazadlový prostor o objemu 240 litrů postačuje pro běžné nákupy, navíc je možné sklopit zadní opěradlo. Poté je objem pro zavazadla 725 litrů. Puma má své plusy i minusy, ale myslím, že klady mají v každém případě navrch.

Příznivci Pumy se také mohou těšit na velmi výkonnou verzi ST 160, která by měla dosahovat nejvyššího výkonu přes 120 kW!

zdroj: vmtuning.blog.cz

Ford Puma u nás

Podívejte se, co zajímavého řeší uživatelé Fordu Puma na našem fóru.

  • Štítky